Πρόσφατα

Test Ride KTM 300EXC TPi 2019

Η φιλοσοφία του αγωνιστικού enduro φαίνεται να αλλάζει τα τελευταία χρόνια και η πρώτη εταιρεία παραγωγής μοτοσυκλετών που το αντιλήφθηκε, ήταν η ΚΤΜ αποχωρώντας το 2018 από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Enduro για να συμμετάσχει στο πρώτο πρωτάθλημα Hard Enduro το World Enduro Super Series. Νωρίτερα η κορυφαία εταιρεία πωλήσεων enduro μοτοσυκλετών στον κόσμο η ΚΤΜ, είχε φροντίσει να μην αφήσει ξεκρέμαστους τους χιλιάδες πελάτες τους εφαρμόζοντας την τεχνολογία της τροφοδοσίας ψεκασμού στα δίχρονα μοντέλα της EXC 250/300 για να εναρμονιστεί παράλληλα, με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης ώστε να βγάζουν πινακίδα. Στα Off Road Days της ΚΤΜ SEE το 2017 είχαμε καταφέρει να οδηγήσουμε μόνο το Husqvarna TΕ300i χωρίς να μπορέσουμε να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα λόγο του περιορισμένου χρόνου που είχαμε με την μοτοσυκλέτα ενώ το 300EXC TPi δεν έφτασε ποτέ στα χέρια μας καθώς είχε πρόβλημα μετά από άσημη πτώση στην διαδικασία του Test Ride από άλλον δοκιμαστή. Με την αμυδρή εικόνα του TΕ300i οδηγήσαμε στα Off Road Days του 2018 στην Πεντέλη το ΚΤΜ 300EXC TPi 2019, με τις ελάχιστες αλλαγές από το εργοστάσιο αλλά και με μια αλλαγή από την KTM SEE που τάραξε τα νερά του Test Ride!

Αλλαγές εντός και εκτός συνόρων
Μετά την επαναστατική αλλαγή με την προσθήκη τροφοδοσία ψεκασμού στις δίχρονες μοτοσυκλέτες της η αυστριακή εταιρεία δεν προχώρησε σε μεγάλες αλλαγές στο ΚΤΜ 300EXC TPi το 2019. Άλλαξε τα χρώματα και τα γραφικά, έβαλε μια πιο ισχυρή μπαταρία, αναβάθμισε την σέλα για καλύτερη πρόσφυση του αναβάτη και σκλήρυνε τις ρυθμίσεις του πιρουνιού, κάτι που είχε σαν επακόλουθο να προσθέσει και νέο έμβολο στην πίσω ανάρτηση για να εναρμονιστεί με τις αλλαγές του πιρουνιού. Αυτά έγιναν από Αυστρία μεριά, όμως και η ελληνική αντιπροσωπεία φρόντισε να αλλάξει την χαρτογράφηση στο ΚΤΜ 300EXC TPi 2019 που οδηγήσαμε στην Πεντέλη, κυρίως για να μας δείξει την δύναμη που διαθέτει αυτός ο κινητήρας καθώς το 2017 η πολύ γραμμική του απόδοση δεν έδινε την αίσθηση μοτοσυκλέτας 300 δίχρονων κυβικών εκατοστών. Η μεταμόρφωση ήταν εντυπωσιακή!

40 χρόνια μετά!
Μια και δεν είχαμε την ευκαιρία να γράψουμε πολλά πράγματα για το ΚΤΜ 300EXC TPi του 2018, θα πρέπει να επιβραβεύσουμε την KTM που εξέλιξε έναν κινητήρα τεχνολογίας περίπου 40 ετών! Από το 2016 οι αυστριακοί ξεκίνησαν τις καινοτομίες στους δίχρονους κινητήρες εισάγοντας τον αντικραδασμικό άξονα και με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς-περιορισμούς να πλησιάζουν επικίνδυνα, αποφάσισαν να βγάλουν στην παραγωγή κάτι που δοκίμαζαν χρόνια, την ηλεκτρονική τροφοδοσία ψεκασμού ή αλλιώς injection. Αυτή η εξέλιξη ήταν η μεγαλύτερη που έχουν δεχτεί οι δίχρονοι κινητήρες από το 1980 μέχρι και σήμερα με εξαίρεση ίσως την βαλβίδα εξαγωγής γνωστή και ως power valve στα μέσα της ίδιας δεκαετίας. Το πως ακριβώς δουλεύει αυτό το νέο σύστημα TPi και τι πλεονεκτήματα φέρνει στους δίχρονους κινητήρες, είχαμε αναφερθεί σε σχετικό άρθρο στο παρελθόν που μπορείτε να δείτε ΕΔΩ.

Τεχνολογικά μπροστά 
Για όσους κατάφεραν να διαβάσουν το αναλυτικότατο άρθρο με τα πλεονεκτήματα του νέου κινητήρα  της ΚΤΜ 300EXC TPi έχουν ήδη αντιληφθεί την επαναστατική ευκολία της νέας τεχνολογίας του, ξεκινώντας με το έξυπνο δοχείο λαδιού μίξης περνώντας μέσα στο πλαίσιο και την αυτόνομη μίξη βενζίνης λαδιού χωρίς την ανάγκη premix από τον αναβάτη. Φυσικά η δηλωμένη μείωση της κατανάλωσης κατά 48% δεν περνάει από κανέναν απαρατήρητη, κάτι που συνεπάγεται καθαρότερες καύσεις στον κινητήρα κάνοντας την μοτοσυκλέτα φιλική προς το περιβάλλον.  Σίγουρα, το μόνο μειονέκτημα είναι η αύξηση του βάρους καθώς η τεχνολογία έφερε και αρκετά νέα πράγματα στην ΚΤΜ 300EXC TPi.

Μετά τις πρώτες δοκιμές και πωλήσεις, το μεγάλο ερώτημα που έπρεπε να απαντηθεί είναι αν η ΚΤΜ 300EXC TPi θα ήταν ανταγωνιστική σε σχέση με τον ανταγωνισμό που χρησιμοποιεί την παλαιά τεχνολογία με την μηχανική τροφοδοσία των καρμπιρατέρ. Αυτό το ερώτημα δίχασε το κοινό των εντουράδων και η ελληνική αντιπροσωπεία KTM SEE για να δώσει την δική της απάντηση, άλλαξε την χαρτογράφηση του ΚΤΜ 300EXC TPi 2019 που μας έδωσε να οδηγήσουμε στην Πεντέλη, δίνοντας μια άγρια ομορφιά στην μοτοσυκλέτα.  Δεν είχε την προηγούμενη γραμμική γλυκανάλατη αίσθηση της μαμά χαρτογράφησης που έκανε την απόδοση του κινητήρα ίδια παντού, χάνοντας μάλιστα πολλά από πλεονεκτήματα του 300 δίχρονου κινητήρα, που διέθετε στο παρελθόν μπόλικη ροπή στις χαμηλές στροφές. Αλλά δεν υπήρχε και έκρηξη πουθενά κοντά στις μεσαίες ή ακόμα και υψηλές για να νοιώσεις ότι βρίσκεσαι πάνω σε δίχρονο κινητήρα. Αυτά στην ΚΤΜ 300EXC TPi 2019 που οδηγήσαμε στην Πεντέλη άλλαξαν, και μάλιστα ριζικά. Ο κινητήρας αν και παρέμεινε αδύναμος στις χαμηλές στροφές αλλά καθόλου γραμμικός, ερχόταν στις μεσαίες μια κλοτσιά για να σε εκσφενδονίσει μπροστά με βίαιο κάπως τρόπο.

Στην motocross πίστα της Πεντέλης πραγματικά αυτή η λειτουργία του κινητήρα ήταν σχεδόν διασκεδαστική καθώς είχε πάρα πολλά motocross χαρακτηρηστικά και πραγματικά οι άνθρωποι της ΚΤΜ SEE πέτυχαν τον στόχο τους δείχνοντας μας ότι αυτό ο κινητήρας έχει δύναμη. Ωστόσο η ΚΤΜ 300EXC TPi 2019 είναι μια enduro μοτοσυκλέτα και μάλιστα 300cc που πρέπει να δείξει στοιχεία ροπής στις χαμηλές στροφές κάτι που χαρακτηρίζει αυτόν τον δίχρονο κυβισμό. Αυτό δεν υπήρχε και περισσότερο ο κινητήρας λειτουργούσε σαν ένα δυνατό δίχρονο 250cc με ελάχιστη ροπή χαμηλά και έκρηξη δύναμης κάπου κοντά στις μεσαίες. Φυσικά, το ΚΤΜ 300EXC TPi 2019 δεν είναι μόνο ο κινητήρας και η οδήγηση της μοτοσυκλέτας διέθετε κορυφαία αίσθηση και συμπεριφορά στο δύσκολο τερέν της Πεντέλης. Οι νέες ρυθμίσεις στις αναρτήσεις και γενικότερα οι επεμβάσεις στον τομέα αυτό της ΚΤΜ, έκαναν την μοτοσυκλέτα ισορροπημένη και πλήρως ελεγχόμενη σε όλες τις συνθήκες και δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι αποτελεί στον τομέα της συμπεριφοράς και στησίματος την καλύτερη δίχρονη enduro της ΚΤΜ που έχουμε οδηγήσει στην Πεντέλη. Ακόμα και με τον νευρικό motocross κινητήρα δεν νοιώσαμε πουθενά ότι χάναμε τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας παρά τις εντυπωσιακές πλαγιολισθήσεις του πίσω τροχού σε κάθε άνοιγμα του γκαζιού. Στην διαδρομή υπήρχαν και αρκετά άλματα που η ΚΤΜ 300EXC TPi 2019 έδειξε να τα καταφέρνει εντυπωσιακά καλά παρά τις μαλακές enduro αναρτήσεις του, κάτι που οφείλεται στην γενικότερη σταθερή αίσθηση και λειτουργία των σύγχρονων ΚΤΜ μοτοσυκλετών.

Που είναι το 300 2Τ;
Είναι φανερό τα τελευταία χρόνια ότι η ΚΤΜ προσπαθεί να ισορροπήσει στην γραμμική απόδοση των δίχρονων κινητήρων της και την εξέλιξη του injection όμως έχει χάσει το ΚΤΜ 300EXC TPi την φοβερή αναρριχητική του ροπή στις χαμηλές στροφές, που κάνουν τόσο λατρευτή αυτή την κατηγορία στους σκληρούς εντουράδες ανά τον κόσμο. Η ΚΤΜ SEE μας απέδειξε ότι αυτός ο κινητήρας έχει δύναμη αλλάζοντας την χαρτογράφηση και σίγουρα η τεχνολογία injection στα δίχρονα είναι ακόμα στην αρχή και θέλει τον χρόνο της μέχρι το αγοραστικό κοινό και η ΚΤΜ αποφασίσουν σε πιο δρόμο πρέπει να βάλουν την μοτοσυκλέτα. Από την άλλη, όποιος θέλει ένα δυνατό 250cc με την κορυφαία συμπεριφορά, αναρτήσεις, φρένα και look  ΚΤΜ, το 300EXC TPi 2019 είναι μια από τις καλύτερες μοτοσυκλέτες που μπορεί να αγοράσει με την προσθήκη όμως της χαρτογράφησης που οδηγήσαμε στο test ride, από την ΚΤΜ SEE.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Κινητήρας: Μονοκύλινδρος δίχρονος
Κυβικά: 293.2 cc
Διαδρομή/Διάμετρος: 72 / 72 mm
Εκκίνηση: Μίζα με μπαταρία lithium ion 12.8V 2 Ah
Ταχύτητες: 6
Ψεκασμός: TPI Del Orto, σώμα 39 mm
Λίπανση: Με ελεγχόμενη αντλία λαδιού
Μετάδοση: 14:32 16:26 20:25 22:23 25:22 26:20
Αρχική μετάδοση: 26:73
Τελική Μετάδοση: 14:50
Ψύξη: Υδρόψυξη
Συμπλέκτης: Υγρός πολύδισκος DDS με υδραυλικά της Brembo
Ανάφλεξη: Continental EMS
Πλαίσιο: Κεντρικού διπλού δοκού με χάλυβα τύπου 25CrMo4
Υποπλαίσιο:  Αλουμινίου
Τιμόνι: NEKEN, Αλουμινίου Ø 28 / 22 mm
Εμπρός Ανάρτηση: WP USD, Xplor Ø 48 mm διαδρομής 310mm
Πίσω Ανάρτηση: WP ανάρτηση με μοχλικό διαδρομής 300mm
Διαστάσεις Φρένων Εμπρός/Πίσω: Δισκόφρενα Ø 260 / 220 mm
Διαστάσεις στεφανιών τροχών: Εμπρός 1.60 × 21″ Πίσω 2.15 × 18″ Giant
Διαστάσεις ελαστικών Εμπρός/Πίσω: 80/100-21″; 140/90-18″
Τελικό εξάτμισης: Αλουμινίου
Γωνία στρέψης τιμονιού: 63.5°
Γωνία κάστερ: 22 mm
Μεταξόνιο: 1,482 ± 10 mm
Ύψος από το έδαφος: 370 mm
Ύψος σέλας: 960 mm
Ρεζερβουάρ: 9 l
Βάρος χωρίς καύσιμα: 103 kg

ΤΙΜΟΚΑΤΑΛΟΓΟΣ

Φωτογραφίες: Χρήστος & Γιώργος Καραγιωργάκης